Telefon ikon Telefonszámaink

Szigorít a Földhivatal, fontos szabályváltozások jönnek

Szerző:

Frissítve: 2025-01-28

Szigorít a Földhivatal, fontos szabályváltozások jönnek

Komoly változások léptek életbe a földhivatali ügyintézésben. Mostantól akár a közigazgatási díj háromszorosát is fizetheti az, aki jogcím nélkül kér ki tulajdoni lapot. Ezt sajnos egyre kevesebben tehetik meg. Nagyot drágult a lakáshitelből fizetett ingatlanok ügyintézési díja is.

Január elseje óta komolyan meg kell gondolnunk, hogy milyen okból és jogosan kérünk-e ki tulajdoni lapot. Mostantól csakis a tulajdonos és az igazoltan jogosult személy nyerhet betekintést, mint például a végrehajtó. Ha valaki nem ilyen igénylő, akkor szabályszegés miatt az igazgatási szolgáltatási díj háromszorosát hajtják be rajta. Ez jelenleg 14400 forint.

Az ügyfélkapun át elérhető online felület egyelőre még nem kéri annak igazolását, hogy valaki a saját tulajdonába tekint-e be. Eddig és ezután is az első két lekérdezés ingyenes, de ez változni fog, utólag is ellenőrizhetik a jogosultságot.

Szintén lényeges változás, hogy megdrágult a földhivatali díj a hitelből ingatlant vásárlók számára. Január 15-e óta van érvényben az új ingatlan-nyilvántartási törvény, de közben egyre élesebb az ún. elektronikus ingatlan-nyilvántartás, azaz E-ING rendszer is. A projekt célja egyébként, hogy az egész nyilvántartás elektronikus legyen.

A digitalizáció mellett bevezették az ún. vevői jogot is. Az új vevői jog a korábbi függőben tartás és a tulajdonjog fenntartással történő eladása tényének bejegyzése helyett született. Az új jogi forma bevezetése miatt lett a hitelből fizetett lakások földhivatali díja fél év alatt a háromszorosa.

Más kérdés, hogy az új szisztéma bizonyos feltételek mellett akár néhány óra alatt megoldja a tulajdonjog bejegyzését. Ezt persze inkább a készpénzes vevők használhatják ki.

A mostani átmeneti időszak után a meghatalmazásokat, továbbá a tulajdonjog bejegyzési engedélyt az ügyvéd előtt személyesen, elektronikus aláírással, valamint Ügyfélkapu+-szal vagy DÁP-azonosítással tudják az ügyfelek hitelesíteni.

keyboard_arrow_up