Telefon ikon Telefonszámaink

Nagy változás a kiskereskedelemben: áttörést hoz a QR-technológia

Szerző:

Frissítve: 2025-05-20

Nagy változás a kiskereskedelemben: áttörést hoz a QR-technológia

2027 végéig végbemegy a nagy technológiai változás a globális kiskereskedelemben: a hagyományos vonalkódot felváltja a QR-kód.

Nemsokára új időszámítás kezdődik a kiskereskedelemben világszerte, miután az eddigi vonalkódot felváltja a GS1 szabványos QR-technológia. Ezek már kétdimenziós kódok lesznek, amelyek sokkal több adatot hordoznak, kisebb helyet igényelnek és kapcsolódnak a digitális forrásokhoz. Az ambiciózus terv az, hogy 2027 végére a világ összes kasszarendszere képes legyen olvasni a QR-kódot.

Bármilyen hihetetlen, már több, mint 50 évvel ezelőtt alkalmazták először a GS1-vonalkódot egy amerikai kisváros szupermarketjében. Azóta fél évszázad alatt a fekete-fehér csíkos vonalkódok meghódították az egész világot, mára akár napi 10 milliárd leolvasással segítik a kiskereskedelmet.

A vonalkód egyébként egy szabványos jelkép, amely tartalmaz egy globálisan egyedi termékazonosítót (EAN, ma GTIN-szám), lényegében egy számsort. A GS1 egy nemzetközi nonprofit szervezet, amely garantálja, hogy az adott termékazonosító valóban a világon az egyetlen legyen.

Mára azonban sokat változott a fogyasztók igénye és azon túlmenően, hogy a pénztárnál gyorsan akarnak végezni, szeretnének akár részletes információkat is a termékről, mint például az összetevők, a származási hely vagy a környezeti hatások. Ezzel együtt a márkatulajdonosok, kereskedők és szabályozó szervezetek is mind magasabb igényeket támasztanak a termékinformációkkal szemben.

„A mai, egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket. A termékekkel kapcsolatos transzparencia kulcsfontosságúvá vált, és ehhez új eszközök kellenek” – állítja a GS1 Magyarország képviselője.

Kétségtelenül hosszú életűnek bizonyult, de most a vonalkód születésének 50. évfordulóján a globális vezető márkák, kereskedők és az e-kereskedők egyértelműen a QR-kód térnyerése mellett foglalnak állást. Itt már kétdimenziós kódokról van szó, amelyek a megszokott csíkok helyett négyzetekből állnak és elmondható, hogy

kisebb helyet foglalnak el a csomagoláson,

több és részletesebb adatot képesek tárolni, kapcsolódnak a különböző digitális információs adatbázisokhoz,

és ugyanazon kód képes kiszolgálni a fogyasztók és az üzleti partnerek igényeit is.

„Nem véletlen, hogy az olyan e-kereskedelmi piactér, mint az Alibaba, kiskereskedők, mint a Carrefour és a Lidl, valamint márkatulajdonosok, mint a Procter & Gamble, a L’Oreal vagy a Mondelez, felismerték, hogy elérkezett a változás ideje a termékazonosításban. A QR-kódok képesek új szintre emelni a fogyasztói élményt, hiszen nemcsak az árut azonosítják, hanem egy teljes történetet mesélnek el a termékről” – összegezte a változás lényegét a hazai szakértő.

Azt is megjegyezte, hogy az ágazat globális szereplői minél hamarabb, lehetőleg 2027 végére szeretnék alkalmassá tenni az összes kasszarendszert a QR-kód beolvasására. Most még messzinek tűnik a céldátum, de nem árt időben elkezdeni a felkészülést. Egyes multicégek, mint például a TESCO már legújabb digitális innovációjuk során is tesztelik a fejlesztést és számos termék vonalkódját QR-kódra cserélik.

keyboard_arrow_up