Telefon ikon Telefonszámaink

Milyen vállalkozást érdemes indítani?

Közzétéve:

Milyen vállalkozást érdemes indítani?

Megéri-e pont válsághelyzetben vállalkozást indítani? Milyen vállalkozást érdemes indítani Magyarországon? Mely cégek a járványhelyzet nyertesei? Mely tulajdonságok, céges stratégiák jelentenek előnyt válságban? Ezekre a kérdésekre keressük a választ cikkünkben.

A korábbi válságok gazdasági hatásainak és a március óta lezajlott folyamatoknak az áttekintése nagy tanulságokkal szolgálhat arra vonatkozóan, hogy milyen vállalkozást érdemes indítani, hogy sikeresek legyünk a folyamatosan változó gazdasági környezetben. Az első és talán legfontosabb tanulság, hogy igenis válság alatt is lehet sikeres céget alapítani, többek között az Uber, Airbnb, FedEx és Microsoft is ilyen helyzetben alakult.

Sokan a válság alatt is sikeres vállalkozás titkát a tevékenységi területen keresik és megvizsgálják, hogy mely ágazatok buktak nagyot és melyek nyertek a válság alatt. Természetesen ezt is fontos figyelembe venni, de nem elhanyagolhatóak a szervezeten, cégen belüli tényezők sem, amikor válság ideje alatt mutatott céges fejlődést vizsgáljuk. Ezeket tekintjük át a következőkben.

1. Rugalmasság

A válsághelyzet általában hirtelen áll be és előre nem várt következményekkel jár. A legnagyobb előnye a cégeknek, ahogy az korábbi gazdasági válságoknál és a jelenlegi járványhelyzetben is látható, ha gyorsan és rugalmasan tudnak reagálni a felmerült helyzetre. Ha a döntési metódus több lépcsős, tagolt, nehézkes és lassú, vagy a vezetőség ragaszkodik az addig bevált, de új helyzethez nem illeszkedő módszerhez nagy hátrányt szenvedhet a cég. A helyzet felismerése és a gyors, gördülékeny döntéshozatal nagy előnyhöz juttathat vállalkozásokat, főleg ezekben a bizonytalan időkben.

2. Pénzügyi tartalék

Természetesen, válsághelyzetben is meg kell várni a kirajzolódó folyamatokat, mielőtt érdemben dönteni tudunk a megoldásról. Ebben az átmeneti zavaros időszakban életmentő lehet ha a vállalkozás rendelkezik pénzügyi tartalékokkal. A mostani járványhelyzet alatt is számos szolgáltató kereslete nagyon hirtelen esett vissza és meg kellett várni, hogy a helyzet idővel normalizálódik-e, vagy kitalálni hogyan lehet a vásárlók megváltozott igényeihez igazodni. Sok cégnek a webshop, házhozszállítás bevezetése stabilizálta a helyzetét a mostani koronavírus időszakban.

3. Párhuzamos beszerzési láncok

A járványhelyzet miatt országok zárták le határaikat, számos gyárban leállt a termelés hosszabb-rövidebb időre és többek között az országhatárt átlépő kamionsofőröknek is kötelező karanténba kellett vonulniuk. Ez zavart eredményezett az ellátási láncokban, többletköltséget jelentett a cégeknek és nehezítette az áruszállításokat. Ezeket a nehézségeket azon cégek viselték a legjobban, akik rugalmas beszállítói kapcsolatokkal és egyszerű, laposabb ellátási lánccal, kevésbé globális hálózattal rendelkeztek. A partnerkapcsolatok diverzifikáltsága védőfaktort jelent ilyen helyzetekben, érdemes több helyről intézni a beszállításainkat vagy esetleg B, C tervvel is rendelkezni, ha a legfőbb beszállító nem tudja teljesíteni a szerződésben foglaltakat.

4. B2B helyett B2C

A koronavírus következtében megváltoztak a vásárlási szokások és tömegek részesítették előnyben a webáruházon keresztül intézett vásárlást, házhozszállítást. Míg nagyfokú márkahűség figyelhető meg, ha az emberek maguk mennek el megvenni a szükséges termékeket, addig online megrendelés során fontosabbnak tartják a kezelhető felületet és a pozitív felhasználói élményt. Sok áruház, aki eddig közvetlenül a felhasználónak, B2C (business to consumer) értékesített, nem rendelkezett megfelelő webáruházzal, sem árukészlettel, hogy kielégítse a vásárlók megváltozott igényeit. Bizonyos felmérések szerint az online vásárlók 63%-a vált szolgáltatót, ha a felhasználói élmény nem megfelelő, ennek következtében nagy piacot hódíthattak az olyan, eddig ismeretlen weboldalak, melyek könnyen kezelhetőek és megfelelő árukészlettel is rendelkeznek. Nagy előnyre tehettek most szert azon nagykereskedők is, akik eddig B2B (business to business), csak cégekkel kereskedtek, de az akadozó ellátási lánc és egyéb nehézségek miatt saját webáruházat hoztak létre.

Tehát milyen vállalkozást érdemes indítani? A válságban is sikeres vállalkozások rendelkeznek tartalékokkal, gyors és rugalmas változásra képesek, nem egyetlen beszerzőtől függenek és a cégek mellett közvetlenül a felhasználókat is elérik termékeikkel. Ha sikeres vállalkozást szeretnénk alapítani érdemes lehet ezeket a szempontokat is szem előtt tartani.

Források: mfor.hu, vg.hu, pwc.com, hvg.hu , portfolio.hu

keyboard_arrow_up