Indul a cégkapu

Közzétéve:

Cégkapu ügyintézés

2019. január 1-től letelik az átmeneti időszak a cégkapu használatát illetően. Január 1-től már csak cégkapun keresztül, elektronikusan történhet az adóügyek intézése a gazdálkodó szervezetek számára valamint a kommunikáció a Nemzeti Adó és Vámhivatallal.

 Egyéni vállalkozó esetén nem kell cégkaput létrehozni, hanem az adóügyek intézése továbbra is a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáson (KÜNY, Ügyfélkapu új neve) keresztül történik. Jövőre a gazdálkodó szervezeteknek már a cégkapun keresztül kell a bevallásokat beküldeni, letölteni a különböző dokumentumokat, az adóhivatal küldeményeit átvenni és itt történik a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal való kapcsolattartás is. A regisztrációt a cégvezető végezheti el, de más is kaphat hozzáféréshez jogosultságot. Azonban a gazdálkodó szervezet vezetőjének a felelőssége és a kötelessége, hogy felügyelje, kinek enged hozzáférést a cégkapus fiókhoz, mivel a NAV az új rendszer bevezetésével a dokumentum átvételére jogosult személynek tekinti azt a személyt, aki a cégkapun keresztül megnyitotta a dokumentumot. Továbbá ehhez hozzá kapcsolódik az, hogy ha a cég rendelkezik állandó meghatalmazottal, akkor a meghatalmazott egyéni vállalkozó KÜNY-én keresztül, vagy a meghatalmazott gazdálkodó szervezet cégkapuján keresztül is megvalósulhat a NAV felé történő kommunikáció. Az eset szépséghibája, hogy a visszafelé (adóhatóságtól a cég felé) történő kommunikáció jogszabályilag a meghatalmazott képviselőn keresztül történik, de az adóhatóság az adózónak nem köteles továbbítani a dokumentumokat, így előállhat olyan helyzet, hogy az adózó számára nyomon követhetetlenné válik, hogy ki és mikor nyitotta meg a dokumentumot és így mikortól számít a kézbesítési vélelem.

Amennyiben valaki elmulasztja a cégkapu létrehozását, akkor az adóhatóság fel fogja keresni őt ez ügyben.

További információt a cégkapu regisztrálási folyamatáról itt olvashat!