Hogyan teheti zöldebbé vállalkozását?

Közzétéve:

Hogyan teheti zöldebbé vállalkozását? A fenntarthatóság közös érdekünk és feladatunk.

Az utóbbi években a zöld lett a legnépszerűbb szín, ugyanis ez jelenti a fenntarthatóságot, az újrahasznosítást, ami nem csak fogyasztói oldalról, hanem a vállalatok szempontjából is fontos, hiszen a két oldal együtt tehet csak igazán maradandót Földünk megvédésének érdekében. Ha nem tudja hol induljon el vállalkozása zöldebbé tételében, mi segítünk! Egészen az előállítástól a termék utóéletéig összegyűjtöttünk pár lépést, amivel sokat tehet a jövőért.

Az előállítás folyamatát többféle módon lehet fenntarthatóbbá tenni. Fontos lépés lehet a gyártással keletkező hulladék minimalizálása. A gyártás folyamata alatt keletkező hulladékot érdemes újra felhasználni, ezzel is tehermentesítve bolygónkat. Akár a keletkező szemétből, akár más újrahasznosított anyagból érdemes a termékeket előállítani. Akár részben, akár teljes egészében, hiszen ezzel is a fenntarthatóbb világot segítheti elő a vállalkozás. A már ismert újrahasznosított anyagokon túl (mint például a papír vagy ruhaanyag), számos termékből nyerhetők ki olyan hasznosítható részek, amire nem is gondolnak sokan, például az elektronikai cikkekből és az akkumulátorból. A vállalkozások rengeteg energiát használnak fel a gyártás folyamatához, amire szintén van már alternatív megoldás. Érdemes elgondolkozni a megújuló energia használaton, bár elsőre nagy beruházásnak tűnhet, hamar visszajön a befektetés ára. Megújuló energiaforrás lehet például a napenergia, a biomassza, a szél- és a vízenergia. Bármelyiket is válassza a vállalkozás, hosszútávon rezsicsökkenésre számíthat.

A termék a gyártás utáni életszakaszában jut el a fogyasztókhoz. A tudatos vásárló az áron túl több mindent figyelembe vesz a végső döntés előtt. Ami legelőször szembeötlik, az a termék csomagolása lesz. Érdemes ezzel megragadni a fogyasztót, olyan anyagot használni a csomagolásnál, ami környezetbarát, újrafelhasználható, esetleg lebomló. A műanyag csomagolás helyett, amennyire a termék tulajdonságai engedik, jó választás lehet a papír vagy üveg csomagolás. A következő fontos dolog, amit egy termék megvétele előtt a fogyasztó számításba vesz, a termék élettartama. Az egyszer használatos, illetve eldobható termékek időszaka már a múlté, a tartós, többször használatos dolgok kerülnek előtérbe. Természetesen minél tovább lehet használni az adott terméket, annál kevesebb ökológiai lábnyomot hagy maga után.

Az utolsó szakasz a termék utóélete, ahol szintén lehet még törekedni a zöldítésre. Egyrészt, amennyiben a termék újrahasznosítható anyagokból készül, akkor vissza tud kerülni a körforgásba, aminek köszönhetően kevesebb termék termelődik, másrészt ez főleg akkor lehetséges, ha a fogyasztók megfelelően vannak tájékoztatva a termék utóéletéről. Fontos a fogyasztói edukálás, legtöbbször nem elegendő annyit írni a termékre, hogy újrahasznosítható, hiszen nem mindenkinek egyértelmű az újrahasznosítás módja, ezért érdemes ötleteket, tippeket írni, hogy ne a kukába végezze a termék. A másik része a zöldítésnek, ami szintén a fogyasztókon múlik, a szelektív hulladékgyűjtés. Amennyiben a terméket már nem lehet használni, illetve újrahasznosítani az otthonokba, fontos átadni az információt, hogy a termék gyűjthető-e szelektíven.

Napjainkban fontos, ezzel együtt felkapott is a környezettudatosság, ezért a termékeken is érdemes jelölni az adott vállalkozás fenntarthatóságra törekvő lépéseit. Azonban figyelni kell, hogy csak annyi kerüljön a termékre, ami releváns, hiszen a fogyasztók félrevezetése, megtévesztése tilos.

Forrás: hvg.hu, portfolio.hu

keyboard_arrow_up