check 2005 óta a piacon
check 10000 aktív ügyfél
check Országos lefedettség
check 25 iroda
Telefon ikon Telefonszámaink

Győztek az európai autógyártók, az EU már idén felülvizsgálja az emissziós célokat

Szerző:

Frissítve: 2025-09-13

Győztek az európai autógyártók, az EU már idén felülvizsgálja az emissziós célokat

Az EB eredetileg 2035-re irányozta elő a karbonsemlegességet, de az autógyártók jelezték, a teljes átállás nem működik a tervezett ütemben. A kérdés a magyarországi ipart is nagyban érinti.

A vizsgálatot eredetileg 2026-ra irányozták elő, de már idén év végéig elvégzik – közölte az Európai Bizottság szóvivője. Az unió vezetése 2035-re szándékozott betiltani a hagyományos, belső égésű motorok gyártását, amivel megszüntette volna az ágazat CO2-kibocsátását.

Ursula von der Leyen a napokban egyeztetett az autógyártók képviselőivel és megvitatták a reális lehetőségeket. Az autógyártók olyan valódi problémákkal érveltek, mint a vámháború következményei, a csökkenő kontinentális kereslet vagy a zöldátállás nehézségei, nem beszélve a kínai konkurencia sikereiről.

A felülvizsgálat külön kiterjed majd a kisteherautók piacára, ahol az elektromos járművek részesedése messze elmarad a személyautókétól, mindössze 8.5 százalék.

Az új terv részletei egyelőre még nem nyilvánosak, de tartalmaz CO2-semleges üzemanyagokat, amelyekkel tovább maradhatnának a belső égésű motorok, de érdekes javaslatok a plug-in hibridek és a hatótávnövelők szabályozása is.

A legnagyobb piaci szereplő Volkswagen már jelezte, hogy továbbra is elkötelezett a zéró kibocsátási cél mellett, de annak eléréséhez több időre és rugalmasságra van szükség. Szerintük az átmeneti időszak gondolata, a kisszériás gyártás különleges megoldásai és a CO2-semleges üzemanyagok alkalmazása mind jó elképzelések a következő időszakra.

Az új elképzelések egy időben érkezhetnek a vállalati flották dekarbonizációs elképzeléseivel, hiszen ez a szektor már az új autó regisztrációk 60 százalékát jelenti az EU-ban. Az EB egyúttal teljesen új szabályokat alkothat az elektromos kisteherautókra, amely alacsonyabb adókat és extra krediteket jelenthet a karbonsemlegességi célok eléréséhez.

Az EB továbbá elsődlegesnek tekinti a helyi tartalom erősítését az akku- és alkatrészgyártásban és közben új feltételrendszert alkotna például a kínai gyártók és beszállítók jelenléte miatt. Bár az EU importvámokkal sújtotta a kínai behozatalt, az onnan érkező befektetések mégis növekedtek, mivel a keleti óriás még így is szívesen hozza ide az összeszerelési munkálatokat. Éppen ezen változtatna az EU és javítana a magasabb hozzáadott értékű munka arányán.

keyboard_arrow_up