Telefon ikon Telefonszámaink

A cégalapítás általános lépései

Frissítve: 2023.06.01.

A cégalapítás általános lépései

A cégalapítás folyamata hazánkban általában viszonylag egyszerű, különösen a kis- és középvállalkozások számára. Az elmúlt években jelentős lépések történtek a bürokrácia csökkentése és az üzleti környezet egyszerűsítése érdekében állami oldalról is.

Az itt összegyűjtött feladatokon ettől függetlenül érdemes végigmenni – a teljesség igénye nélkül – amennyiben tényleg hosszú távra tervezzük és sikerre szeretnénk vinni a megalapítani kívánt cégünket!

1. Cégforma:
Első lépésként meg kell határozni a vállalkozásunk jogi formáját. Magyarországon a leggyakoribb vállalkozási formák KKV-szektorban induló cégek számára az egyéni vállalkozás és a korlátolt felelősségű társaság (Kft.). Léteznek ezeken kívül is más cégformák (pl.: a részvénytársaság (Nyrt./Zrt.), betéti társaság (Bt.), stb. ) - de a felelősségi kérdések és a cégalapítás folyamatának egyszerüsítése okán a két kiemelt formára esik döntően a választás.

2. Tőkekövetelmények:
A fent említett vállalkozási formák megvalósításához (pl. Kft., Rt.) meg kell felelni a minimális tőkekövetelményeknek. Például egy Kft. esetében legalább 3 millió forint törzstőke szükséges a cégalapításhoz.

3. Cégnév választás és védjegyek:
A megfelelő cégnév kiválasztásánál elsődleges szempont az egyediség (megkülönböztethetőség) , tehát olyan név megadása, amelyeket nem használ senki más Magyarországon. Lényeges tehát, hogy a cégnév és a hozzá esetlegesen kapcsolódó formai és tartalmi elemek ne sértse mások védjegyeit vagy jogait. Ebben segítségünkre lehet az Igazságügyi Minisztérium céginformációs rendszere – ennek segítségével ellenőrizhetjük, hogy az általunk kitalált cégnév még nem létezik!

4. Alapító okirat elkészítése:
Az alapító okiratot, amely tartalmazza a cég és a működéshez elengedhetetlenül szükséges személyek adatait, tulajdonrészét, és a vállalkozás működési szabályait- amit megfelelően ki kell tölteni és az összes érintettnek alá kell írni. Az alapító okiratot ügyvéd közreműködésével készíthetjük el – aki ezt a cégbíróság felé utána benyújtja.

5. Bankszámla nyitása cégalapításhoz:
A cég alapítása során szükség lesz egy vállalkozói bankszámlára. Előzetesen érdemes egyeztetni a kiválasztott bankkal, és bizonyos dokumentumokat be kell nyújtani a bankszámla megnyitásához.

6. Számviteli kötelezettségek:
Minden vállalkozásnak vezetnie kell könyvelést és beszámolókat kell készítenie. Leginkább ezeknek a feladatoknak a folyamatos és szakszerű ellátásához érdemes jó könyvelőt is választani – akit célszerű már a cégalapítás alapfolyamataiba is bevonni. Természetesen egy szakmailag és kommunikációban is felkészült könyvelő számos más, igen lényeges teendőben is segítséget tud nyújtani – akár egy üzleti terv elkészítésében, vagy a megfelelő tevékenységi körök, adózási formák, stb. kiválasztásában.

Ezek az általános lépések a cégalapítás folyamatában. Az egyszerűség mértéke azonban változhat a vállalkozás mérete, jogi formája és az üzleti tevékenység jellege alapján. Ennél részletesebb információkért mindenképp célszerű konzultálni jogi és pénzügyi szakemberrel, aki segíthet navigálni a folyamatban és elmagyarázni az aktuális szabályozásokat.

keyboard_arrow_up